نوشته شده توسط : بهزاد

وبلاگ آپارتمان:چگونه استحکام یک ساختمان را ارزیابی کنیم؟

 

تشخیص و تعیین نوع ساخت بنا به عوامل زیادی بستگی دارد و روش های مختلفی برای شناخت نوع سازه وجود دارد. 7روش شناخت نوع سازه به ترتیب بررسی اجمالی برای ارزیابی انواع ساخت و ساز، قاب ساختمان (ISO Class I, IBC Type V)، اسکلت ساختمان (ISO Class I, IBC Type V)، بنایی Joisted (ISO Class 2, IBC Type III, IBC Type IV)، غیر قابل احتراق سبک (ISO Class 3, IBC Type IIB)، بنایی غیرقابل احتراق (ISO Class 4, IBC Type IIA)، مقاوم در برابر آتش اصلاح شده (ISO Class 5, IBC Type IB)و مقاوم در برابر آتش (ISO Class 6, IBC Type IA) می باشد.

مصالح استفاده شده در ساختمان

المان ها و مصالحی که در ساختمان استفاده می شوند از عوامل اصلی طبقه بندی نوع ساختمان می باشند که استفاده از هرکدام می تواند در نوع ساختمان اثرگذار باشد. استفاده از چوب,آهن و یا سنگ و .... مصالحی هستند که در استحکام ساختمان تاثیر بالایی دارند و برای ارزیابی مقاومت ساختمان بررسی می شوند. المان های تاثیرگذار در استحکام ساختمان اسکلت ساختمان,دیوارهای باربر بیرونی,دیوارهای باربر داخلی,دیوارهای غیرباربر خارجی و جداکننده,دیوارهای غیرباربر داخلی و جداکننده,ساخت کف شامل تیرها و تیرچه ها و ساخت سقف شامل تیرها و تیرچه ها می باشد.

مقاومت در برابر آتش سوزی

درجه مقاومت در برابر آتش سوزی یک فاکتور مهم در ارزیابی استحکام ساختمان می باشد.مصالح به کار رفته در ساختمان هرکدام درجه مقاومت متفاوتی دارند که برای ارزیابی باید حداقل درجه را در نظر گرفت . این درجه مدت زمانی است که مصالح می توانند در برابر آتش سوزی مقاومت کنند. چوب کمترین مقاومت را دارد پس داراری حداقل درجه مقاومت است.

مقاومت در برابر آتش سوزی

مقاومت در برابر زلزله

در مناطق زلزله خیز طراحی ساختمان باید به گونه ای باشد که با زلزله های متوسطبه اسکلت ساختمان آسیبی نرسد و در مقابل زلزله های شدید ساختمان فرو نریزد. هرچند که احتمال وارد آمدن آسیب های قابل ملاحظه به اسکلت ساختمان در زلزله های شدید وجود دارد.

معیارهای ارزیابی استحکام ساختمان در برابر زلزله:

  1. شیب زمین:ساختمان باید در حداقل شیب احداث شود.
  2. نوع زمین: ساختمان در زمین های سخت احداث شود.
  3. نوع سیستم ساختمان: می تواند فلزی یا بتنی باشد.
  4. نوع سقف طبقات: سقف باید از نوع دال بتونی باشد.
  5. پلان ساختمان:پلان باید متقارن و دارای بیرون رفتگی و تو رفتگی نباشد.
  6. کیفیت ساختمان: ساختمان باید مهندسی ساز اجرا شده باشد.

روش های مقاوم سازی ساختمانها

  • مقاوم سازی با استفاده از FRP

سیستم مقاوم سازی سازه های بتنی با کامپوزیت FRP  می باشد. در این روش دسته های الیاف پس از آغشته شدن در رزین بعد از عبور از یک قالب در کنار هم قرار گرفته و یک پروفیل دارای مقطع ثابت منشوری را به وجود می آورند.از FRP در تقویت  استحکام ستون ها و تیرها، مقاوم سازی دال ها و اتصالات، دیوارهای برشی بتنی، دیوارهای آجری، مقاوم سازی پایه و عرشه پل ها و . . . می توان استفاده نمود.FRP می تواند شکل پذیری دیوارهای بنایی را افزایش داده و آنها را مهار نماید بنابراین برای مقاوم سازی سازه های بنایی نیز مناسب می باشد. پس از سالها مطالعه بر روی خوردگی، مقاوم سازی با FRP به عنوان یک جایگزین مناسب برای آرماتور های فولادی کششی در بتن پیشنهاد می شود.

  • مقاوم سازی با اضافه کردن دیوار برشی یا اضافه کردن بادبند فلزی

به علت سختی بیشتر دیوار برشی نسبت به بادبند، تعداد دهانه‌های لازم برای تعبیه دیوار برشی کمتر از دهانه‌های لازم برای بادبند است که در نتیجه طرح مقاوم سازی مشکلات کمتری در زمینه معماری بوجود می‌آورد. برای اتصال دیوار به ستون باید از خاموتهای دورپیچ ستون یا بولت به عنوان برشگیر در ارتفاع ستون استفاده کرد. برای اتصال دیوار به سقف هم باید تمهیداتی اندیشید. نکته مهم دیگری هم که در مورد استفاده از دیوار برشی باید به آن توجه کرد این است که به علت نیروی زیادی که در پی دیوار برشی بوجود می‌آید، احتمالا نیاز به شمع دارد تا بتواند نیرو‌ها را به زمین منتقل کند.

  • مقاوم سازی سازه ها با استفاده از میراگر یا دمپر

در روش های کنترل غیر فعال سازه نظیر استفاده از مستهلک کننده های ویسکوز و ویسکوالاستیک، جذب انرژی حاصل از حرکات نیرومند زمین توسط مستهلک کننده ها صورت گرفته و به سیستم سازه اجازه داده نمی شود که وارد ناحیه غیر خطی گردد. این امر موجب می شود که مقاومت سازه در برابر زلزله های با دوره بازگشت طولانی تر (که طبیعتا شدیدتر نیز می باشند) بیشتر گردد یا به تعبیر دیگر احتمال فرو ریزش سازه در برابر این زلزله ها کاهش می یابد. سیستم های جاذب یا مستهلک کننده انرژی (Dampers) بر پایه افزایش ضریب میرایی ساختمان بنا شده اند. مهم ترین تاثیر میرایی، کاهش دامنه نوسان و پاسخ ساختمان نسبت به نیروهای وارده می باشد و بدین وسیله قسمت عمده ای از انرژی ارتعاشی را قبل از رسیدن پاسخ سازه به حد نهایی به هدر می دهند. اتلاف کننده های انرژی ممکن است در مهاربندی ها، اتصالات و اجزای غیر سازه ای و یا دیگر مکان های مناسب در ساختمان های موجود قرار داده شوند، لیکن ساده ترین و پرکاربردترین آنها استفاده از میراگر در مهاربندها می باشد که می توان از آنها در تمامی طبقات ساختمان سود جست. در برخی از انواع میراگرها ملاحظات زیبایی نیز مد نظر قرار گرفته شده است تا چنانچه بصورت نمایان بکار برده شوند مشکلی از لحاظ معماری ایجاد ننمایند.

  • روش هاپکن

این روش بسیار کم خرج است و در مناطقی که از نظر مقاومت در مقابل زلزله از سطح پایینی برخوردارند بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.دیوارهای این خانه از بتن ساخته شده و به وسیله میله‌های فلزی کششی عمودی کاملا فشرده می‌شوند.در این ساختمان‌ها از مصالحی استفاده می‌شود که کار گذاردن آنها به آسانی صورت می‌گیرد.این ساختمان می‌تواند طوری ساخته شود که در آن اصلا از ملات استفاده نشود، دیوارها فقط از طریق همان میله‌های کششی به اندازه کافی محکم و مقاوم می‌شوند. بدین ترتیب سوار کردن دیوارها بر روی ساختمان، تغییر شکل ظاهری آنها و جابه‌جا کردن آنها بسیار آسان می‌شود.

 

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید


:: برچسب‌ها: آپارتمان , ساختمان , ساختمان مستحکم , ساختمان ضدزلزله , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 فروردين 1399 | نظرات ()